Al 10 jaar produceert SKM voor EZ Powersteering kleinere diameter sturen die een exacte kopie zijn van de grote originele sturen van diverse klassieke auto’s. Een van de mooiste sturen is misschien wel het stuur van een Maserati 3500GT. Opdrachtgevers Ruud Jong en Roger Reijngoud van EZ Powersteering blikken terug op dit project.
‘Onze klanten willen rijden in een klassieke auto, het liefst met wat extra comfort en veiligheid. Ze komen bij ons voor elektrische stuurbekrachtiging’, legt commercieel directeur Roger uit. ‘Auto’s uit de jaren 50 en 60, zoals de Maserati 3500GT, hebben vaak een vrij groot stuur omdat de bestuurder hefboomwerking nodig heeft om zonder stuurbekrachtiging het stuur rond te draaien.’ Mensen worden steeds langer en dat maakt het in- en uitstappen lastiger als er weinig beenruimte is tussen de onderkant van het stuur en de zitting. ‘Klanten met lange benen komen soms zelfs met hun knie tegen de achterkant van het stuur als ze de koppeling in trappen. Daarom vroegen we SKM om het Maserati-stuur voor ons te verkleinen, omdat in combinatie met de stuurbekrachtiging het grote stuur niet meer noodzakelijk is.’
Uitdaging
‘De grootste uitdaging bij het Maserati 3500GT stuur waren de witte dopjes die de kleine schroefjes in de stuur rand afdekken’ legt technisch directeur Ruud uit. ‘Bij het originele stuur waren de laatst overgebleven dopjes verkleurd. Om te zien hoe het verkleinde stuur en de nieuwe dopjes zouden worden, maakte SKM eerst een 3D-print. Pas toen die helemaal klopte, maakten ze een mal om het stuur in te gieten.’ Het eerste stuur van 38 centimeter diameter was meteen een groot succes. Daarna stroomden de aanvragen voor het kleine replica stuur bij ons binnen, maar tot de verbazing van beide directeuren ook voor het grotere stuur. Daarom ontwikkelde SKM ook het originele 41 cm diameter stuur van de Maserati 3500GT voor EZ Powersteering. De samenwerkingsteller staat inmiddels op 10 verschillende modellen en honderden sturen in totaal. ‘Toen ik 10 jaar geleden zocht naar een 3D rapid modelling bedrijf, wist ik niet of je een klassiek origineel stuur exact kon verkleinen, zonder dat het ten koste zou gaan van de uiterlijke kenmerken’, besluit Roger. ‘SKM heeft met hun kennis en kunde bewezen dat dit zeker mogelijk is!’